Den lille Prekestolen
Opplev Den lille Prekestolen i Vågsbygdskauen. Den ligger i Bjørkedalsheia. Foto: Tommy Thorbjørnsen / @ymot44
Bjønneheia
Nydelig utsikt fra Bjønneheia. Foto: Tommy Thorbjørnsen / @ymot44
Øyliheia
En topptur til Øyliheia premieres med denne panoramautsikten mot skjærgården. Foto: Tommy Thorbjørnsen / @ymot44
Grimsvann
En hvil ved Grimsvann gir deg ro i sjelen. Foto: Tommy Thorbjørnsen / @ymot44
Vågsbygd Sentrum:

Vågsbygdskauen

Vågsbygd er omgitt av fantastiske turområder. Det er bare å velge og vrake.

Vågsbygdskauen ligger en spasertur unna og innbyr til utfart og naturopplevelser store deler av året. Vågsbygdskauen strekker seg vidt omkring, med sine idylliske vann, turstier og heitopper med fin utsikt. Her finner du mange merkede løyper, skogstier og grusede stier. Ta deg en tur rundt Fiskåvannet og finn deg en fredelig plett hvor du nyter en kaffekopp. Bruliheia, Øyliheia og Askedalsheia er også fine utsiktspunkter.

Vågsbygdskauen turområde rommer også Svingervann naturreservat, med sitt særegne  kulturlandskap. Visste du forresten at Vågsbygdskauen har sine egne miniversjoner av Kjeragbolten og Preikestolen?

Vågsbygdskauen rommer også fine tur- og badeområder, som Fiskåvannet, Blåløypa, Trappa ved Rossevann og Stitjønn. Den nærmeste badeplasser er nok Fiskåvann hvor Kristiansand Parkvesen har anlagt en flott sandstrand på initiativ fra innbyggere og lokale velforeninger. I sommerhalvåret finner mange barnefamilier veien hit for å kose seg og bade.

Fiskåvann rundt

Rundt Fiskåvann går også en av Vågsbygds mest populære turstier. Den starter ved Karuss og tar deg opp til Fiskåvannet, og derfra ned Valldalen og til venstre på grusvei. Ta til venstre over demingen ved Skrubbefossen, opp over Bjønneheia, rundt Buråsen til Fiskåvannskilen og Studemyr. I stikrysset mot Øyliheia, langs Fiskåvannet, følger du skilt «Fiskåvannet rundt» mot Bjørkedalsheia, ned i Bjørkedalen og opp til Øyliheia. Turen går over toppen og deretter bratt ned til demningen ved Fiskåvannet. Returen går på grusvei tilbake til Karuss. Denne løypa er merket med rødt i stikryssene, og med blått langs stiene. Turen er på 9,2 kilometer og tar rundt fire timer.

Svingervann rundt

Er du klar for en langtur, er Svingervann rundt et godt alternativ. Turen starter ved Kjos gård og følger grusveien til Storevannet, og videre langs vannet til Storevannet mot Bispelona og derfra til Bruliheia. Ta til venstre i kryss på Bruliheia mot Busteinen/Tyskerstien, inn til Svingervannet Naturreservat og ned til Monte Rosso. Ta til venstre i stikryss mot Svingervannet, langs vannet og via Svingerlitjønn ned til Kjosdalen. Retur på Grusvei til Kjos.

Turen er 10,5 kilometer lang og vil ta deg 4-6 timer, avhengig av tempo og antall pauser underveis. Turen er merket med gult i stikryss, den er merket med blå farge imellom stikryssene.

Blåløypa

En litt kortere, men fin turløype i nærområdet heter Blåløypa. Den følger deler av lysløypa i Voieskogen og videre ut litt mer ulendt terreng. Terrenget kan bli ganske bløtt etter regnvær, så da er gummistøvler eller høye tursko å anbefale. Er været godt, er dette en super løype å jogge eller gå søndagstur i. Flott utsikt fra Veden og Møvikknatten.

Turen rundt løypa tar et par timer i rusletempo. Distansen er 5,3 kilometer. Selv om det er noen motbakker opp til utsiktspunktene, er turen lettgått og passer for de fleste.

Parker på parkeringsplassen ved Voie Kirke eller Torkildsmyra skole. Man kan dessuten fint komme inn i løypa fra Kanonmuseet.

Les om andre tilbud du finner rundt
Vågsbygd Sentrum

Kulturliv

Svømmeall

Idrett og trening

Jeg vil gjerne bli kontaktet